Lehet-e társasjátékozás közben foltot varrni? Lehetni lehet, de minek...
Amennyire vártam, hogy végre játszhassam ezt a játékot, annyira csalódtam is benne. Erőltetettnek tűnik a játékra ráhúzott tematika, a patchwork, vagyis foltvarrás, tekintve, hogy az egész játék a Tetrisre emlékeztetett, tehát ennyi erővel a Tetrisre is rá lehetne fogni, hogy foltvarrásról szól. :)
De haladjunk sorjában. A tavalyi év egyik utoljára játszott játéka volt a Patchwork, szilveszter napján játszottam egy nem túl társasjátékozós barátnőmmel, aki maga is varrónő, és én is szoktam kézimunkázni, tehát a tű egyikőnktől sem áll távol. Talán ezért is gondoltam azt, hogy a Patchworköt mindketten szeretni fogjuk.
Kétszemélyes játékra nehéz partnert találni, hetek óta vártam ekkor már valakire, akivel végre foltot varrhatok, a játékot ugyanis nagyon dicsérték, sőt egy csomó játékdíjra jelölt is volt, a 2015-ös Év játéka szavazásról pedig különdíjat hozott el. Ennek ellenére én még játékot ennyire nem untam, mint ezt!
Eleve problémásnak találtam, hogy nagyon sok hely kell a setuphoz (magyarul a játék előkészítéséhez), és mi egy pici asztalnál ültünk, bár ez talán nem a játék hibája. A második probléma, hogy a játék tervezője férfi (igaz, nem kisebb személyiség, mint Uwe Rosenberg, aki jó névnek számít a társasjáték tervezők között). Hogy miért baj az, hogy férfi tervezte a játékot? Mert szerintem még életében nem látott igazi patchworköt. Ha látott volna, tudná, hogy egy patchworkben nagyon is fontos az összevart darabkák milyensége: hogy a szín és a forma passzoljanak egymáshoz. Ezért a barátnőm már az első 2-3 kör után elakadt, mert ő mindenáron egymáshoz illő darabokból akarta felépíteni a saját patchworkjét, és az összeillő darabok hamar elfogytak, így innentől kicsit el is szontyolodott, hogy "nem lesz szép a patchwork". Azt hiszem Uwe nem számított rá, hogy egyszer majd igazi varrónők is játszani fognak a játékával. :)
Hát ezért éreztem én erőltetettnek a témát, mert ha nem veszem figyelembe a patchwork-darabok mintázatát és színét, akkor mi köze az egésznek a patchworkhöz? Innentől egy mezei geometriai feladattal van dolgunk, és bár mindig is szerettem a geometriát, de ebben a játékban untatott. Nem kicsit, nagyon. És ezen az sem segített, hogy figyelni kellett, hány darab gomb van a patchwork-darabokon, vagy hogy fel tudom-e venni az 1 kockányi méretű bőrdarabkákat. Unalmas volt, na. Többet nem akarom játszani, viszont a barátnőmmel megegyeztünk, hogy egyszer elmegyek hozzá igazi patchworköt varrni. :)
A játék menete: Minden játékos kap egy 9x9 méretű táblát, majd a patchwork darabkákat körben elhelyezik a játékosok előrehaladását jelző közös tábla köré, és a körben egy meghatározott helyre leraknak egy jelölőt. A soron következő játékos a jelölő utáni darabkákból válogathat és elhelyezheti a tábláján, vagy bármelyik másik darabkát megveheti, ha kifizeti a darabkán látható összeget. Fizetni gombokkal kell. A jelölő átkerül a felvett darabka helyére, a játékos pedig annyi mezőt lép előre a közös táblán, amekkora érték a patchwork-darabkán van. Ha így nem előzi le a másik játékost, akkor megint ő jön. Ha leelőzi, akkor a másik játékos következik. Ha olyan darabot sikerül felvenniük, amin gomb van, az értékes, mert ha a közös táblán gombbal jelölt mezőre lépnek, annyi fizetőeszköz-gombot kapnak, ahány gomb van a már elkészült patchworkjükön. A cél a saját tábla minden kockájának lefedése. A le nem fedett kockák a végén mínusz pontokat érnek.
FRISSÍTÉS: Hála Társasjáték-csoportnak a Facebookon, kiderült, hogy nem megfelelő szabályokkal játszottuk a játékot. Helyesen: a jelölő utáni 3 darabkából lehet csak vásárolni, és máshonnan nem.
Ez azonban nem változtatja meg a véleményem: végiggondolva a helyes játékmenetet, azt gondolom, úgy is untatott volna, különösen, hogy továbbra sem lett volna lényegi köze az igazi foltvarráshoz (egymáshoz esztétikailag nem illő darabkák). Azonban azoknak ajánlható a játék, akik szeretnek síkbeli geometriai feladatokat megoldani - főleg egy másik játékossal versenyezve, és el tudnak vonatkoztatni a foltvarrástól, nem zavarja őket az erre a témára irányuló, de nem túlságosan passzoló dizájn.
Patchwork
- Tervező: Uwe Rosenberg
- Kiadás éve: 2014
- Játékosszám: 2
- BGG adatlap
- Milyen készségeket fejleszt?: térlátás, stratégiai tervezés